skip to Main Content
0234370401 europedirectcomanesti@yahoo.com

Comerțul online

În urma verificării unor site-uri destinate consumatorilor din UE reiese că mulți consumatori se confruntă cu informații neclare cu privire la prețuri și la reduceri atunci când fac cumpărături online.

În data de 22 februarie 2019,  Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor publică rezultatele unei verificări efectuate la nivelul UE a 560 de site-uri de comerț electronic care oferă o gamă largă de bunuri, servicii și conținut digital, de la îmbrăcăminte sau încălțăminte la programe informatice sau bilete la spectacole. Aproximativ 60 % din aceste site-uri au prezentat nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, în special în ceea ce privește modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.

Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Comerțul online le oferă consumatorilor numeroase oportunități. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Sunt consternat de numărul mare de site-uri care au aceste probleme – sper că acestea sunt neintenționate. Comercianții online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”

Pentru mai mult de 31 % din site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.

Pe 211 site-uri, prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% din acești comercianți nu incluseseră informații adecvate cu privire la taxele suplimentare care nu pot fi evitate la livrare, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare. Legislația UE privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.

Alte nereguli în ceea ce privește cerințele în materie de informare:

  • În 59 % din cele 560 de site-uri verificate, comercianții au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Platforma SOL le permite consumatorilor și comercianților să soluționeze litigiile fără a apela la instanță.
  • În cazul a aproape 30 % din site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor. În conformitate cu legislația UE, consumatorii trebuie să fie clar informați despre dreptul lor de retractare atunci când fac cumpărături online.

Etapele următoare

Autoritățile de protecție a consumatorului (CPC) se vor asigura că normele sunt respectate pe deplin de către comercianții respectivi prin activarea procedurilor naționale de asigurare a respectării legislației, în caz de nevoie.

Back To Top